"If you smile at it, the world will be smiling with you, too. If you cry at it, then go ahead because you'll be the only one crying by yourself.."
-Adam Wilcox-

tic toc..

Tuesday 25 June 2013

perjalanan ku menuju ke jeddah, madinah dan mekkah

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

syukur Alhamdulillah, aku dan keluarga besar selamat mengerjakan umrah pada 30/5 hingga 10/6 2013.. syukur, sbb x sangka dapat menjejakkan kaki ke tanah suci mekkah dan madinah... x puas dok sana, kalau boleh, nak stay sana terus... ehehhehe


bissmillahhirrohmanirrohim..

pada 30/5, kami satu family bertolak dr rumah pd pukul 4am.. sbb flight ke KL pukul 9.30, so pukul 7 dh kne masuk.. alhamdulillah, smua urusan di airport sultan ismail petra berjalan lancar.. walopn aku bengang sket sbb nye kne msuk sorang2, smua family member dah masuk.. suppose aku kne tolak ayah, tp staff airport nk tolak.. so, masuk la aku sorang2.. *cuak weh, aku mana pernah nek kapal terbang.. 1st time neh.. hahha..


budak 1st time nek belon...


so, ak pg la waiting room sorang2.. seb bek la sonang. hahaha.. dh smpai waiting room, aku jmpe la family member y lain.. lps, aku pn nmpak la ayah dengan kenderaanya.. kekekke.. disebabkan ayah dok atas wheel chair, kami boleh masuk dlu.. smpai kt klia, kami y kluar last.. time nie, aku siap wheely lg.. kekeke..

kluar je dr balai ketibaan, nmpak la ayahsu dan ciksu tgh tnggu kami.. deorng jd penunggu klia.. hehehhe, sbb nye. flight deorng pd 29 hb.. lps buat jejak kasih, kami  pn trus ke tngkt 5.. level departure, dan lepak la dpn surau.. menunggu flight ke jeddah pd pukul 3.30pm..

time dok borak2 dgn family mmber y dr kl nie dtg, org travel agency (ta) pn mai bg passport n ticket.. time 2, pelik la kjap sbb gambo y tmpal kt blkng passport, gmba aku.. tp nama tiket nama kakak aku.. ingt org ta tertukar.. lps 2, belek2 visa.. mau terkejut visa nama aku, tp gamba kakak aku.. visa kakak aku plak, gambo aku.. time ni, ak pn start la bising.. runsing kalo x leh nek kapal terbang.. waaaaaaaaaa... dugaan betol. lps 2, ayah teh bawak la passport kami jmpe group leader n org ta.. tp dah x leh buat apa pn, tawakal jela..

langit senja

mse nk masuk, mcm2 ayat aku baca.. hehheh.. sapa x cuak.. kt imigresen plak, aku lepas.. syukur alhamdulillah.. time nie, adik aku y amek aleh tolak ayah ke waiting room..

keje aku, tolak ayah msuk kapal terbang n keluar kapal terbang, x yah angkut beg... kekeke.. so, ble ak dan ayah beres.. baru la org2 len masuk.. ayah dok ngan mak, ak plak dok ngn ayah su.. di sebabkan anak sedara x brapa betul, bapak sedara pn jd x betul.. ekkekek.. tepi kami plak, akak n adik aku.. lg la havoc kami..

alhamdulillah kami smpai pukul 7pm waktu jeddah, aku, ayah dan orng2 y nek wheelchair y lain keluar akhir sekali.. kt sini berpisah la ak dan ayah dengn family member y lain.. sbb kami nek airport ambulance..

smpai jek airport, ad la staff airport ni y guide kami nk cop passport..alhamdulillah sbb passport aku kne cop. maknanya, problem visa td beres la.. aku pi pi la tnggu amek beg, smbil2 tu tnggu la mana family aku yang lain.. tnggu pnya tnggu, family aku x dok jg.. jadi la aku runner kt airport skejap.. ke sana kemari, tnye staff kt mana lg..

tp x jmpe juga, so... kami 6 orng pn pg la keluar, sbb staff epot ckp doenrg kt luar.. ble smpai keluar, passport aku, ayah dan lg 4 orng kne amek ngn staff airport.. cuak la sposen, dlm hati dok tanye2.. dia nk buat ape.. kami pn pi la kt tmpat duduk.. time ni, dtg la nenek y berwheel chair dan anak.. member group aku jgk..


lps 2, dtg la pak arab aka agen ta.. dok sebuk nama ta aku.. dlm hati dok tnye2, mana la org lagi2 neh.. xkan la orng2 wheel chair 8 orng jek kt sini.. waaaaaaaaaaaaaaa..  yang jd problem pulak, pak arab x reti cakap omputeh dan dia dok lepak2 dgn geng dia.. dah la kami pnye passport dia amek dngn staff airport..

cuak!!! mcm mne neh.. perasaan bercampur gaul.. ak pn, amek la keputusan g tanye kaunter pertanyaan.. mana lg2 orng.. staff kaunter pertanyaan pn ckp la, suh tnggu. kjap lg keluar.. masalah nya, dh sejam lbey tnggu..

masuk jam kedua, aku dh x sedap duduk.. mana x nya, y stranded ni orng tua dan oku.. masing2 dah stress..  dr maghrib smpai ke isya', x der tanda2 deorng keluar.. kalo buat tawaf, mau ckup 7 pusingan aku dok ulang alik pi kaunter pertnyaan.. aku rasa nk ketuk2 jek agen ta neh.. dah la x reti cakap omputeh, aku tnye buat dek jek.. last2 orng kt kaunter pertnyaan la y jd tukang translate.. kalo x, jadi la mcm ayam ngn itik.. waaaaa


dekat2 pkol 10pm, dtg la agen dr TH bg tau keadaan sebenar.. rupa2 nya kami ke buang kt INTERNATIONAL AIRPORT.. y lain aka org2 sihat semua kt al-hajj airport..

macam2 perasaan dah aku nie.. tp still steady lg.. tnjuk macho beb...ble dah tau sbab musabab, aku lg la x sdap duduk.. nk g tmpt lain, takot kne tnggal.... badan dah la penat.. dahaga lg.. lapar plak 2.. seb bek ak rembat air dlm kapal terbang, 2 pn bekasnya secoit jah.. kongsi dgn ayah plak 2...

smbil2 tnggu, aku dok berfikir dan bermonolog sendirian dan istigfhar.. mngkin ad khilaf kot.. smpai kami di duga mcm nie...

then, agen TH pn mai la jemput orang dia.. tnggal lah kami 6 orng terkebil-kebil x tau nk buat ape.. ak nie, skejap bgn, skejap duduk.. kpala dah start sakit.. migraine plak 2.. ngantuk lg..  ak tgk ayah pn dah lembik.. nenek2 atas wheel chair pn sama.. makin sakit di buatnya.. aku kalo migraine, msti muntah.. 2 kali dok pi ulang muntah kt toilet.. perut masuk angin lg..

ble dah pkol 11pm, aku dh macam cacing kepanasan.. si agen ta plak, sedap2 dok gelak ngn member dia.. lps 2, muncul la perwira aka staff epot mai bg pertolongn.. dia tnye aku nie dr malaysia kan, kenapa still dok sini... pastu dia tnye mne agen ta aku.. ak bgtau la y agen ta 2 x reti ckp omputeh.. dia pn pnggil agen ta 2, dah marah2 dia.. dan opkos la kot bahasa arab.. then, staff epot pn mai kt aku.. ckp suh tnggu.. time 2 la br ak tngk agen ta 2 dok sibuk call..


maka, kami pn menunggu la lagi.. masa menunggu nie, ad la jemaah malaysia y dr andalusia tiba.. dok tepi kami.. borak2 la kami kejap.. dia try call orang ta, tp orng ta x jawab aka x angkat talifon..

ak ni, dah mls nk pk.. ckp kt ayah, yang aku nk pi solat kejap... nasib bek aku galas beg y isi telekung nie..alhamdulillah, lega la sket perasaan lps solat... then, nenek wheelchair pn nk pi solat.. so, ak pn tolak la dia pi tndas n teman pi musolla... tnggu dia selesai solat..

lps 2, ak tolak lagi sorang nenek pi tndas n teman dia solat... condition nenek ni agak teruk la.. badan dah bongkok.. tulang pn bntuk s.. sedih aku.. ak pn tolong la mana y patut..

ble kluar dr musolla, aku tgk.. nenek y sorang lg dah x de.. aku pn tnye la ayah.. mana deorng.. ayah cakap y agen ta dah ambil bawak pi bas.. disebabkan aku bwk nenek y bongkok ni pi solat dlu, deorng pergi 1st..

tnggu la kjap kami smpai agen ta 2 datang..  ble agen ta 2 datang, kami y tertnggal neh.. ikut la kt blkng.. ish geram pn aku kt ta nie, jalan laju gler.. nak tertinggal kami kt sini...

dari jauh aku nmpak bas, kt tepi dia ad wheelchair.. ble dah makin dekat dgn bas, ak tgk mak ad dok berdiri tepi bas.. pastu akak aku n adik aku pn turun.. masa ni, perasaan Allah je tau... syukur alhamdulillah.. aku bg deorng takeover uruskan ayah neh bas..

aku ni dah ketar sbb sakit kepala.. mse nek bas, ak rasa muka neh dah mcm ape ntah.. smpai semua org tgk aku dgn muka simpati...  penat weh.. plus migrain lg... ble dah duduk, lega..... ble smua dh ada ats bas, bas pn bergerak la ke madinah..

ak mntak air n panadol ngn kakak.. ble dah dapat, trus telan dgn rakus nya.. time 2, air mata dah mengalir.. td x leh nk nangis, kne tnjuk macho kt orng2 tua... bg deorng bersemangat.. last2 ak tertdo ngn air mata masih mengalir...

sedar2, bas dah nk smpai madinah... bas berhenti kt rnr, ad org nk g toilet.. rupa2nya, ni 2nd time dah bas brenti.. y 1st brenti aku tdo mati.. ehehhee...

1st view when i open my eyes...

alhamdulillah, dlm pkol 6 lbey.. smpai la kami di hotel n check in bilik dan rehat..

besar betul dugaan kami ber 6.. ak plak, dah la x der 1 sen pn duit arab... dahaga, lapar.. phone x leh gne.. mmg dugaan la.. alhamdulillah, kami dpt mengharungi dugaan dengn jayanya...


so, smbung lagi ke bahagian 2... smbung lps aku blk lawatan pi kl ek... hehehheh

jom layan gambar...



special delivery... mcm pizza plak


tukang hantar.. thanx abe man n siah sbb snggup cuti utk hantar kami


ismail petra airport..
menunggu belon tiba


klia..
menunggu flight ke jeddah


ayah su n sisters.. *happy blh makn eskrim


air spritzer 2 la y ak kongsi ngn ayah...


jeddah airport


airport's ambulance


otw ke madinah.. dah nk smpai nie


p/s: abaikan kesalahan bahasa dan typo error... mls nk check.. hehehhe

No comments:

Post a Comment

hey hey hey... drop ur comments here...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...